Shop Amazon

Sunday, September 10, 2023

If Emperor Menelik II had not defeated Italy the course of Ethiopian history and its impact on modern-day Ethiopia willbe different

If Emperor Menelik II had not defeated Italy in the First Italo-Ethiopian War in 1896, the course of Ethiopian history and its impact on modern-day Ethiopia would likely be quite different. Here's a speculative scenario:

Colonial Legacy: Ethiopia might have become a colony of Italy, resulting in profound cultural, political, and economic changes.

Cultural Impact: Italian influence could have affected language, customs, and traditions in Ethiopia over time.

Religious Landscape: Roman Catholicism might have been imposed more forcefully, potentially leading to religious conflicts.

Economic Exploitation: Italy could have extracted resources, leading to economic disparities and dependencies.

Political Unrest: Resistance movements might have emerged, shaping Ethiopia's future governance structure.

Borders and Ethnic Relations: Colonial borders could have led to ethnic tensions and conflicts.

Delayed Modernization: Economic development and modernization might have taken a different path.

Legacy of Emperors: Emperor Menelik II's legacy as a national hero might have been altered.

Foreign Involvement: International conflicts or diplomatic negotiations could have arisen.

Cultural Preservation: Ethiopia's culture and heritage might have faced greater challenges.

Language and Education: Italian could become the language of instruction, affecting education.

Global Influence: Ethiopia's role in global diplomacy and independence movements might differ.

Socioeconomic Factors: Economic disparities, healthcare, and education would be impacted.

Italian Influence: Cultural exchange between Italy and Ethiopia might occur.

Resource Management: Italy's interests might affect resource management.

Identity and Nationalism: Ethiopia's national identity might evolve differently.

Language Evolution: Italian might become a prominent language alongside Ethiopian languages.

Educational System: The curriculum and methods might resemble Italian education.

Demographic Changes: Population shifts and demographic changes might occur.

Urbanization Patterns: Italian colonial planning might shape urban centers and infrastructure.

Technological Advancements: Different technological advancements could emerge.

Healthcare and Medicine: Italian medical practices could influence healthcare.

Media and Communication: Italian-language media outlets might influence public discourse.

International Relations: Ethiopia's foreign relations and alliances might differ.

Cultural Heritage Preservation: Challenges to preserving Ethiopia's cultural heritage.

Food and Cuisine: Italian cuisine might influence Ethiopian food culture.

Sports and Entertainment: Italian sports and entertainment could shape leisure preferences.

Population Growth and Migration: Patterns of population growth and migration could differ under Italian colonial rule.

Natural Resource Management: Italian interests might affect how Ethiopia's natural resources are managed.

Education and Literacy: The focus and quality of education in Ethiopia might have evolved differently under Italian influence.




Monday, August 28, 2023

ብዙ ደነዞች ያልገባቸው እውነታ።

 

ብዙ ደነዞች ያልገባቸው እውነታ።

አገር ማለት ህዝብ ነው ፣ መንግስት ማለት ደግሞ ህዝብን ለማስተዳድር የተሰጠ ሓላፊነት ነው። ያ ማለት መንግስት የህዝብ ተቀጣሪ ነው። ህዝብ ከሌለ መንግስት የለም። ህዝብ ከፈለገ የፈለገዉ ሰው የመንግስት ተወካይ ማድረግ ይችላል።
መንግስት የወከለው ግን ህዝብን በፈለገው መንገድ ለማስተዳደር ነው። በግድ ካልገዛሁህ ብሎ ህዝብን መቀጥቀጥ ድሮ ቀረ። ይህ ያለፈበት ስርዓት ነው።
መንግስት እና ህብ ጎን ለጎን የሚሄዱ ሲሆኑ መንግስት ቋሚ ኣስተዳዳሪ ቢሆንን እንኳ የመንግስት ተወካዩ ማለትም ግለሰቡ ግን እንደ ካልሲ መቀያየር ይቻላል። ለምሳሌ መንግስት የወከለው ግለሰብ በስራው ከባለገ፣ አምባ ገነን ሆኖ ህዝብን ከበደለ ፣ ሰነፍ እና ልፍስፍ ከሆነ ወይም አገሪቷን በአንድ አድርጎ ማስተደዳር ካቃተው ህዝብና መንግስት የሾመው /የመረጠው ሰው incompetent ከሆነ ህዝብ ወይም መንግስት ሌላ ሰው መተካት ይችላል። ይህንንም ለማደረግ ሌላ ምርጫ መጠበቅ አያስፈልገውም።ለዚህ ምሳሌ የእንግሊዝን መንግስት እዪ።
ያ የተመረጠው ግለሰብ የተሰጥው አደራ ህዝብን የማስተዳደር ተግባር ጊዚያዊ ሹመት ነው።
የመንግስት ስራ የህዝብን ፍላጎት ማሟላት ብቻ ነው። መንግስት እና ህዝብ የማይነጣጠሉ ቢሆኑም መንግስትን ወክሎ የሚያስተዳድረውን ግለሰብ ህዝብ ካልፈልለገው ግን ህዝብ ከስራው ማባረር መብቱ ነው።
መንግስት ግን ህዝብን ማባረር አይችልም።
ሃቁ ይህ ነው። ስለዚህ በአሁኑ ወቅት በአማራ ክልል የታየው ችግር ያ ነው።
መንግስት ለአማራ ህዝብንን እንዲያስተዳድር የሾመው ግለሰብም ሆነ ፓርቲ ለህዝቡ አይመጥንም ፣ ህዝቡ አንፈልግም ነው ያለው። ያም መብቱ ነው። ግን መንግስት በግድ ውደደው ማለት አይቻልም።
ይህ ችግር ላልገባቸው ደነዞች ደግሞ በፋኖ እና በአማራ መካከል ያለውን ልዪነት ላስረዳችሁ።
ፋኖ የአማራን ብሶት የወለደው መንግስት ለመፍታት ሃቅሙ ስለሌለው አማራው እራሱ ያቋቋመው ሰላም አስከባሪ ኃይል ነው።
ይህ የሚያሳየው መንግስት የመደበው ሰው ስራውን በትክክለኛ መንገድ ስላልሰራ ህዝብ በበጎ ፍቃደኞች አማካኝነት የተመሰረተ የህዝ ዘብ ማለት ነው። በሌላ አነጋገር ፋኖ አማራ ነው ፣ አማራ ደግሞ ፋኖ ነው።
ሁለቱን መነጣጠል አይቻልም። ይህ "ፋኖ መንግሰት ሊገለብጥ ነው፣ ዘራፊ ነው፣ ገዳይ ነው " የሚሉትን የፈሪዎች ፕሮፓጋንዳ አትስሙ። እንዴት አማራ ፋኖ እራሱን ይሰርቃል? ይህ የህዝብን ንቃተ ህሊና ብስለት መናቅ ነው።
ታዲያ መንግስት ይህንን ችግር ለመፍታት መሞከር እንጂ ለአገር መከላከያ የአማራ ህዝብ ገብሮ እና የውጭ ምንዛሬ እስገኝቶ የአባይን ግድብ፣ የኢትዮጵያን ዳር ድንበር፣ የህዝብን ደህንነት እንጠብቅበታልን ብለን ከውጭ በተገኝ $$$$ የገዛነው የጦር መሳሪያ እና ከአብራካችን የወጡትን የመከላከያ ሰራዊት አባላትን " ኑ፣ የራሳችሁን ወገን ውጉ ጠላታችሁ አናራ ነው ብሎ" brain wash ማድረግ ነውር ነው።
ፋኖ የመከላከያ ሰራዊት ጠላት ከሆነማ ምነው ትናንት ጁንታው አዲስ አበባ ሊገባ ደብረ ብርሃን ላይ ሲደርስ ያኔ የምጥ ቀን መከላከያ "ፋኖ ድረስልኝ " ብሎ የተማጸነው ተረሳ? ያኔ ለምን ፋኖ ጠላትህ ነው ተብሎ ለመከላከያ አልተነገረውም? ይህ መከላከያን መናቅ ነው።ገና ለገና የመከላከያ መሪወች ወደኋላ ሄዶ ነገሮችን ለማጤን አቅሙም ችሎታውም ስለሌላቸው መላ ጦሩን ልክ በነሱ በጥላቻ እና በብሄር በደነዘዘ አእምሮ መለካት መከላከያን ንቀትም ስድብም ነው። የመከላከያ ሰራዊት ፋኖ ማን እንደሆን ጠንቅቆ ያውቃል። ግን በመከላከያ ወስጥ ያሉ ፋኖ እና አማራ ጠል የሆኑ አባላትን መርጦ እና አሰልፎ ኢትዮጵያዎያንን መግደል ታላቅ ወንጀል ነው። ታሪክም በጥቂር መዝገብ ታስቀምጠዋለች ።
ይህ ያስተዛዝባል፣ ፋኖ ተጠቅሞበት የሚጥሉት disposable አይደለም። ፋኖ ብሶት የወለደው የአማራ/የኢትዮጵያ ተከላካይ እና ማገር ነው። መንግስት ለፋኖ ብዙ ያልከፈለው እዳ አለበት፣ ሽልማት እና የገንዘብ ድጎማው አንድ ቀን አርቆ የሚያስብ መሪ ሲመጣ መሰጠቲ አይቀሬ ነው።
ታዲያ የመንግስት ተወካዮች እራሳቸው በፈጠሩት ችግር
ፋኖን መወንጀል "ጥይት እራሷ መታ እራሷ ትጮሃለች " የሚባለው ነው።
የአማራ ህዝብ ምን እንደሚፈልግ እራሱ ያውቃል። የመንግስት ሃላፊነት
ህዝቡ የሚፈገውን ማሟላት እንጂ ለምን መብታችሁን ጠየቃችሁ ብሎ ህዝብን ማተራመስ ኋላ Sorry ያሰኛል።
ግን "ካፈርሁ አይመልሰኝ" በሚል ፈሊጥ ህዝብን ማንገላታት ነውር እና ህገ ወጥ ነው።
ሌላው ማሳሰቢያ እናንት ከሌላ ብሄር የሆናችሁ እና የአማራን መሬት እንኳ በእግራችሁ እረግጣችሁ የማታውቁ አልሁ ባዮች አፋችሁን ዝጉ።
ይህ ችግር በአማራ ህዝብ እና በመንግስት መካከል ያለ ችግር ስለሆነ ችግሩን መፍታት ያለበት መንግስ እንጂ የሌላ ብሄር አይደለም።
ስለዚህ በአጉል ልወደድ፣ ልወደድ በሚል ፈሊጥ አሁን በአማራ ክልል ያለውን ችግር በደመ ነፍስ ፋኖን ማጠልሸት የእናንተን የአስተዳደር የእውቀት ብስለት ማነስ የሚያሳየው ነው።
ታዲያ ህግና ስርዓት ይከበር ከተባለ ይህንን መንግስት ማስተካከል የሚችለው የአማራን ህዝን ጥያቄ መመለስ ሲችል ብቻ ነው። ግን አንዳንዶቻችሁ የመንግስት እና የፓርቲ ልዩነት ተምታቶባችዋል።
መንግስት እና ህዝብ ተደጋግፈው የሚኖሩ ሁለት ጥንዶች ሲሆኑ ፓርቲ እና የፓርቲ መሪ ደግሞ ጊዚያዊ ተወካዮች ናቸው። ታዲያ በታሪክ አጋጣሚ የአሸናፊው ፓርቲ መሪ የአገሪቱ መሪ ሲሆን ተጠሪነቱ ለመንግስት እና ለህዝብ እንጂ ለራሱ ጎሳ ወይም ፓርቲ አይደለም።
መሪ መሆን ከህዝብ የተሰጠ ጊዚያዊ ኃላፊነት ነው። ስለዚህ አንድ መሪ "ኢትዮጵያ" የምትለውን ስም ከሹመቱ ውስጥ ካስገባ የራሱን ፓርቲ እና ጎሳ ወደ ኋላ ጥሎ ኢትዮጵያ የምትለዋን ማልያ ብቻ መልበስ አለበት። ለጌጥ ሳይሆን ከልቡ። ግን ቀን ቀን ኢትዮጵያዊ ማታ ማታ ያዙኝ ልቀቁኝ ያለ የጎሳ መሪ መሆን አይደለም። ያ በህዝብ መቀለድ ነው።
ስለዚ ይህ ከጣልያን ወረራ ጀምሮ የሰርግ እና የደስት ታቦት ሲወጣ እና አውሬ እና ሌባ ሲያስቸግር በቀር ምንም አይነት የጦርነት ጥይት ጮሆበት የማያውቅ የተስላም አገር የጦርነት አውድማ አድርጎ ሀበሬው እብዳያትስ፣ ነጋዴው እናዳይነግድ ተማሪው እንዳይማር፣ ሰራተኛው እንዳይሰራ፣ ህጻናት እንደ ልባቸው እንዳይጫወቱ፣ እሩጋውያን የእመንት ተቃማት እንደ ልባቸው እንዳይሄዱ ፣ ለመንግስት እና ለኢትዮጵያ ህዝብ እራሱ ሳይበላ እና ሳይጠግብ ሌላውን ኢትዮጵያዊ አርሶና ግሮ፣ ጥሮ ህዝብን ባበላ እንዴት አሁን ቀየው አድባሩ የጦት አውድማ ይሁን?
ጤፍ፣ በቆሎ፣ አተር፣ ቅቤ፣ ማር፣ ወተት፣ ሰሊጥ፣ ቆዳና ሌጦ ብሎም የዋናው የኢትዮጵያ መመኪያ የአባይ ወንዝ ባለቤት፣ ለኢትዮጵያ ታላቁን የውጭ ምንዛሬ $$$ ማስገኛ የላሊበላ፣የፋሲለደስ የጢስ ኣባይ ባለቤት የሆነን ክልል የጦርነት አውድማ ማድረግ እና አንድን አካል ሲፈልጉ አጋር እና ጓደኛ ሳይፈልጉ ደግሞ በማንም ባልተጣፈረ መረን የለሽ አውደልዳይ ቅጥያ ስም እየሰጡ ህዝብን ማሽብር ምን ይሉታል? ይህ ከውጭ ወራሪ በላይ ነው።
መንግስት እውነት የኢትዮጵያ መንግስት ከሆነ ጥፋቱን አምኖ የአመርሮች ስንፈት እና ጉድለት እንዲሁም ድክመት እና ቅጥፈት ስለተፈጸመ ይቅርታ ጠይቆ ለአማራ ህዝብ ጉልበቱ ላይ ተንበርክኮ ካሳ መክፈል እና ለዚህ ችግር መነሳት ምክንያት የሆኑትን አመራሮች ለፍርድ ማቅረብ አለበት።
ይህ በትንሽ ኢትዮጵያን በማይወዱ ግለሰቦች በኣማራ ላይ ያነጣጠርወን እንግልት መንግስት ማስቆም አለበት።
ሌላው ይህ መልክት ለኢትዮጵያ መከላከያ ሰራዊት ነው። አላማውን ትንሽ ስለሳተ ሰራዊቱ የፓርቲዎች የግል ጠባቂ ሳይሆን የአገር ጠባቂ መሆን አለበት። የኢትዮጵያን ዳር ድንበት ለውጭ ወራሪ ክፍት ጥሎ
ከራስ ወገን ጋት መዋጋት ነውር ነው።
ብሎም አንድ መከላከያ የራሱን ወገን መግደል፣ ማቁሰል፣ ንብረት ማውደም ም ሆና ሌላ አካላዊም ሆነ ስነ ልቦናዊ ጉዳት ማስከተል በወታደራዊም ሆነ በህዝባዊ ፍርድ ቤት ያስቀጣል።
ስለዚህ መፍትሄው ቀላል ነው። መንግስት ህዝብን እንዲያስተዳድሩ በሓይል የሾማቸው ወንጀለኞች ከስልጣን አውርዶ ህዝብ ያመነባቸው እና የፈለጋችውን መሪወችን እንዲመርጥ ሁኔታዎችን ማመቻቸት እንጂ በኔ ሪዮተ አለም በግድ ካልተገዛችሁ ብሎ ህዝብን ማተራመስ ሃገራዊም አለም አቀፋዊም ወንጀል ነው።
ይህ ጉዳይ የማያገባችሁ ግለሰቦ please give me a favour stay away from it ፣just shut up.
ሰላም ለኢትዮጵያ፣ ይሆናል መስሎን አይተን እንዳላየን ሰምተን እንዳልሰማን ሆነን ኖርን፣ አሁን ገን
"እህህ እስከ መቼ" አለች ጂጂ
ቀድሞ የተገለጸላት እሷ ብቻ ነች።
ስለዚህ ብቻችሁ እህህ ብላችሁ በሆዳችሁ የያዛችሁት ካላችሁ ተንፍሱት።


 

10 best ways how to make money from TikTok

 


Monetizing your TikTok presence can be a fun and potentially lucrative endeavor. Here are ten ways you can make money from TikTok:

  1. Brand Partnerships and Sponsorships: Collaborate with brands that align with your content and audience. Brands may pay you to create and share videos that promote their products or services.

  2. Promote Your Products: If you have your own products or services, you can use TikTok to showcase and market them. Direct viewers to your website or online store.

  3. Live Gifts and Donations: When you go live on TikTok, viewers can send you virtual gifts as a form of appreciation. These gifts can be converted into real money.

  4. TikTok Creator Fund: If you meet certain eligibility criteria, you can join the TikTok Creator Fund, which pays you based on your video's performance and engagement.

  5. Selling Merchandise: Design and sell merchandise related to your TikTok brand, such as clothing, accessories, or other items that resonate with your audience.

  6. Affiliate Marketing: Promote products or services using affiliate links. When your followers make purchases through these links, you earn a commission.

  7. Consulting and Coaching: If you're an expert in a certain field, offer consulting or coaching services to your followers. This could range from fitness coaching to business advice.

  8. Paid Shoutouts: Offer to give shoutouts to other TikTok users or promote their content in your videos for a fee.

  9. Selling Exclusive Content: Use platforms like Patreon or OnlyFans to provide exclusive content to subscribers in exchange for a monthly fee.

  10. Teaching and Tutorials: Share your skills and knowledge through educational content. You can offer tutorials, lessons, or workshops on topics you're passionate about.

Remember that building a strong following and engagement on TikTok takes time and effort. Authenticity and consistency are key. It's also important to stay up-to-date with TikTok's policies and guidelines for monetization, as they may change over time

Wednesday, August 23, 2023

List of words used by Shakespeare's works, along with their meanings


List of words along with their meanings.

 

Beseech: To earnestly request or implore

Perchance: Perhaps or maybe

Erewhile: Formerly or previously

Quaint: Strange or peculiar

Thine: Possessive form of "your" or "yours"

Yon: Short for "yonder," referring to something distant

Hark: Listen or pay attention

Mirth: Joyful amusement or happiness

Prithee: A contraction of "I pray thee," used to request or ask

Whence: From where or from what source

Eke: To supplement or add to

Haply: By chance or perhaps

Nigh: Near or close

Hie: To hurry or hasten

Anon: Soon or shortly

Tarry: To delay or linger

Wench: A young woman, often implying flirtatiousness

Sundry: Various or diverse

Doff: To remove or take off (like a hat)

E'en: Short for "even," used in poetry and archaic speech

Fain: Willingly or gladly

Henceforth: From now on or in the future

Oft: Often

Zounds: An exclamation, a euphemistic oath (short for "God's wounds")

Hither: To this place or here

Alack: An exclamation of regret or disappointment

Ope: To open

Wot: To know or be aware of

'Tis: A contraction of "it is"

'Twas: A contraction of "it was"

Wilt: A contraction of "will" and "you"

Wot: To know or be aware of

Ere: Before

Forsooth: In truth or indeed

Pray: To request or ask

Thine: Possessive form of "your" or "yours"

Thee: Objective form of "you"

Thy: Possessive form of "your"

Unto: To or towards

Ne'er: A contraction of "never"

Prithee: A contraction of "I pray thee," used to request or ask

Soft: Gentle or quiet

Yea: Yes

Zephyr: A gentle breeze

Whence: From where or from what source

Peradventure: Perhaps or maybe

Harken: Listen or pay attention

Thine: Possessive form of "your" or "yours"

Quoth: Said or spoke (archaic past tense of "say")

Wot: To know or be aware of

'Twixt: Between

Betimes: Early or promptly

Anon: Soon or shortly

Tarry: To delay or linger

Scepter: A symbol of authority or rule

Perforce: By necessity or forcefully

Wherewithal: The means by which

Apace: Quickly or swiftly

Ofttimes: Often

Eftsoons: Immediately or soon afterward

Whilom: Formerly or once

Chide: To scold or reprimand

Eft: Afterward or again

Writ: Written (past tense of "write")

Erewhile: Formerly or previously

Whence: From where or from what source

Hie: To hurry or hasten

Methinks: It seems to me

Wot: To know or be aware of

Forsooth: In truth or indeed

Anon: Soon or shortly

Harken: Listen or pay attention

Prithee: A contraction of "I pray thee," used to request or ask

'Tis: A contraction of "it is"

'Twas: A contraction of "it was"

Wilt: A contraction of "will" and "you"

Ope: To open

Soft: Gentle or quiet

Thee: Objective form of "you"

Thine: Possessive form of "your" or "yours"

Unto: To or towards

Zephyr: A gentle breeze

Peradventure: Perhaps or maybe

Marrow: Inner essence or substance

Ne'er: A contraction of "never"

Yea: Yes

Pray: To request or ask

Betimes: Early or promptly

Thine: Possessive form of "your" or "yours"

E'en: Short for "even," used in poetry and archaic speech

Ere: Before

Quoth: Said or spoke (archaic past tense of "say")

Thither: To that place or there

Whilom: Formerly or once

Zephyr: A gentle breeze

'Twill: A contraction of "it will"

Thence: From there or from that place

Prithee: A contraction of "I pray thee," used to request or ask

Eft: Afterward or again

Anon: Soon or shortly

Methinks: It seems to me

'Gainst: Against

Sooth: Truth or reality

Thine: Possessive form of "your" or "yours"

'Twere: A contraction of "it were"

Morn: Morning

Thitherward: Towards that place